Vezetés Oldalszélben.
Ősszel sokszor halljuk a TV műsorokban is... Téli gumi... Sokan nem
tudják mire is jó az. Nos... A Nyári gumik keményebb gumiból készülnek. A
Meleg aszfalton a súrlódástól jobban melegszik, minek következtében
felpuhul és így jobb lesz a tapadása. Télen ugyanez a gumi nem bír
felmelegedni és felpuhulni, így keményen pedig rosszabb a tapadás, nő a
fékút a kormányzásnál az oldalerő miatt jobban kicsúszhat. A Téli gumi
puha és ezért eleve jobb a tapadása. A Bordázata is más. Nagyobb bordás
és ezért nehezebben tömődik el. Jobb a kapaszkodó képessége. Első és
legfontosabb... Felkészíteni az autót a téli viszonyokra. Téli gumi.
Fagyálló hűtőfolyadék, Fagyálló ablakmosó folyadék. Üzemanyag rendszer
tisztíttatása. Fűtő rendszer ellenőrzése. Legyen az autóban: Hó lánc,
Jégoldó spray, Jégkaparó, Téli ablakmosó folyadék tartalékba. Diesel
autókhoz tankoláskor vegyünk téli üzemanyag adalékot és öntsük a
tartályba. ( ennek a szerepe az hogy a gázolajban megakadályozza a hideg
miatti parafin kicsapódást. Ha kicsapódik az eltömíti az adagolót a
porlasztókat és nehezen indul a motor, kokszosodik és ez a motor
kopását, teljesítmény csökkenését okozza. ) Szükség esetén a denaturált
szesz is megteszi. 10 Literenként 1-2 deci. Tegyünk a csomagtartóba
legalább egy lapátot és egy seprűt. Egy nejlonzsáknyi száraz homok,
salak, vagy faforgács is jó ha van. ( Kisállat kereskedésekben macska
alomként árusítanak ilyent ) Jeges, tömörödött havon kellene elindulnunk
és kipörög a kerék, szórjuk alá a homokot vagy a faforgácsot. Szükség
esetén az út mellett található gally törmelék, kő zuzalék is megteszi.
Pár pokrócot sem árt ha teszünk be. Egy nagyobb darab élénk színű
rongydarab ( pl. piros ) jót tesz ha ott kell hagynunk az autót és
várható hogy a hó belepi. Ilyenkor keressünk egy hosszabb fadarabot és
ezt kössük a tetejére aztán a kocsihoz rögzítsük hozzá. Jelzi a
mentőknek a hótolóknak hogy ott valami van, így elkerülhető hogy
nekimenjenek, kárt okozzanak benne. ...és nekünk is hogy ott található
az autónk. Ha hófúvásban, erős hóesésben állóhelyben kell járatnunk a
motort... Figyeljünk hogy a kipufogó szabad maradjon. Néhány vezetési
jó tanács: Télen, havazásban, maszatos úton mindig tartsunk nagyobb
követési távolságot. A csúszós úton megnő a féktávolság az előttünk
haladó felveri a havat a maszatot, így rosszabb lesz a mi kilátásunk. Ha
csúszós havas úton, emelkedőn kell elindulnunk... Magasabb sebességi
fokozatba tegyük a váltót és óvatos kis gázadással induljunk. Ugyanis...
Alacsony sebességnél nagy gázzal ( pörgetett motor ) nő a kerekekre
ható nyomaték és ezért kipörög a kerék. A pörgő kerék alatt a súrlódás
miatt víz majd jég hártya alakul ki ami méginkább csúszik és nehezíti az
indulást. Nagyobb sebességi fokozatnál kis gázadással csökken a
nyomaték, így nemfog kipörögni a kerék. Ha hóátfúvás miatt le kell
állnunk és torlódás várható, akkor húzódjunk le úgy, hogy legalább egy
sáv szélesség maradjon a mentők részére! Autópályákon célszerű a
leállósávokat szabadon hagyni és a kettő kocsisor között egy gépjármű
számára szükséges helyet. Ne tolakodjunk be a kocsisorok közé vagy
mellé! Nehezíti a mentést. Oldalszél... Erről később egy illusztrációs
képet fogok szerkeszteni. Egyenlőre... Oldalszélnél úgy vezessünk hogy
mindig húzódjunk az oldalszél irányával ellentétes oldalára a sávunknak.
Ha balról fúj akkor a jobb szélre....Mivel ellenkormányozni kell és
hirtelen (domb vagy kamion miatt ) megszűnik az oldalszél...marad
helyünk a korrigáláshoz. Remélem segítettem ezzel is. Az oldalszeles
illusztrációs kép jön hamarosan. A kép Oldalszélben vezetéshez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Érvelj! Bunkózásra Komcsizásra "elmútnyócévezésre" Nem vagyok kíváncsi!