2013. március 21., csütörtök

Gépkocsivezetőknek Télre.

Vezetés Oldalszélben.
Ősszel sokszor halljuk a TV műsorokban is... Téli gumi... Sokan nem tudják mire is jó az. Nos... A Nyári gumik keményebb gumiból készülnek. A Meleg aszfalton a súrlódástól jobban melegszik, minek következtében felpuhul és így jobb lesz a tapadása. Télen ugyanez a gumi nem bír felmelegedni és felpuhulni, így keményen pedig rosszabb a tapadás, nő a fékút a kormányzásnál az oldalerő miatt jobban kicsúszhat. A Téli gumi puha és ezért eleve jobb a tapadása. A Bordázata is más. Nagyobb bordás és ezért nehezebben tömődik el. Jobb a kapaszkodó képessége. Első és legfontosabb... Felkészíteni az autót a téli viszonyokra. Téli gumi. Fagyálló hűtőfolyadék, Fagyálló ablakmosó folyadék. Üzemanyag rendszer tisztíttatása. Fűtő rendszer ellenőrzése. Legyen az autóban: Hó lánc, Jégoldó spray, Jégkaparó, Téli ablakmosó folyadék tartalékba. Diesel autókhoz tankoláskor vegyünk téli üzemanyag adalékot és öntsük a tartályba. ( ennek a szerepe az hogy a gázolajban megakadályozza a hideg miatti parafin kicsapódást. Ha kicsapódik az eltömíti az adagolót a porlasztókat és nehezen indul a motor, kokszosodik és ez a motor kopását, teljesítmény csökkenését okozza. ) Szükség esetén a denaturált szesz is megteszi. 10 Literenként 1-2 deci. Tegyünk a csomagtartóba legalább egy lapátot és egy seprűt. Egy nejlonzsáknyi száraz homok, salak, vagy faforgács is jó ha van. ( Kisállat kereskedésekben macska alomként árusítanak ilyent ) Jeges, tömörödött havon kellene elindulnunk és kipörög a kerék, szórjuk alá a homokot vagy a faforgácsot. Szükség esetén az út mellett található gally törmelék, kő zuzalék is megteszi. Pár pokrócot sem árt ha teszünk be. Egy nagyobb darab élénk színű rongydarab ( pl. piros ) jót tesz ha ott kell hagynunk az autót és várható hogy a hó belepi. Ilyenkor keressünk egy hosszabb fadarabot és ezt kössük a tetejére aztán a kocsihoz rögzítsük hozzá. Jelzi a mentőknek a hótolóknak hogy ott valami van, így elkerülhető hogy nekimenjenek, kárt okozzanak benne. ...és nekünk is hogy ott található az autónk. Ha hófúvásban, erős hóesésben állóhelyben kell járatnunk a motort... Figyeljünk hogy a kipufogó szabad maradjon. Néhány vezetési jó tanács: Télen, havazásban, maszatos úton mindig tartsunk nagyobb követési távolságot. A csúszós úton megnő a féktávolság az előttünk haladó felveri a havat a maszatot, így rosszabb lesz a mi kilátásunk. Ha csúszós havas úton, emelkedőn kell elindulnunk... Magasabb sebességi fokozatba tegyük a váltót és óvatos kis gázadással induljunk. Ugyanis... Alacsony sebességnél nagy gázzal ( pörgetett motor ) nő a kerekekre ható nyomaték és ezért kipörög a kerék. A pörgő kerék alatt a súrlódás miatt víz majd jég hártya alakul ki ami méginkább csúszik és nehezíti az indulást. Nagyobb sebességi fokozatnál kis gázadással csökken a nyomaték, így nemfog kipörögni a kerék. Ha hóátfúvás miatt le kell állnunk és torlódás várható, akkor húzódjunk le úgy, hogy legalább egy sáv szélesség maradjon a mentők részére! Autópályákon célszerű a leállósávokat szabadon hagyni és a kettő kocsisor között egy gépjármű számára szükséges helyet. Ne tolakodjunk be a kocsisorok közé vagy mellé! Nehezíti a mentést. Oldalszél... Erről később egy illusztrációs képet fogok szerkeszteni. Egyenlőre... Oldalszélnél úgy vezessünk hogy mindig húzódjunk az oldalszél irányával ellentétes oldalára a sávunknak. Ha balról fúj akkor a jobb szélre....Mivel ellenkormányozni kell és hirtelen (domb vagy kamion miatt ) megszűnik az oldalszél...marad helyünk a korrigáláshoz. Remélem segítettem ezzel is. Az oldalszeles illusztrációs kép jön hamarosan. A kép Oldalszélben vezetéshez.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Érvelj! Bunkózásra Komcsizásra "elmútnyócévezésre" Nem vagyok kíváncsi!